måndag 10 januari 2011

KSP-utbildning

Veckan har börjat bra. Jag har varit trött, men inte lika trött som jag trodde jag skulle va. Dagen har gått jättefort! Nästan skrämmande fort. Men såhär kan gärna veckan få fortsätta!
I stort sett hela dagen har vi nött delar till KSP, tränat på att blocka isär och sätta ihop vapnet. Gått igenom alla delarna och förhört varandra. Det fastnade väldigt bra, väldigt snabbt. Jag känner mig säker på nästan varenda del, vilket betyder att jag inte behöver plugga så mycket ikväll. Men oj så många olika delar vapnet innehåller! Jag kan tänka mig hur vapenvården kommer vara sen...

Veckan kommer i stora drag se ut som så att vi har kvällstjänst på tisdag och torsdag. Imorgon kommer det bli vapenfys på kvällen, medan vi kommer vara inne fram till middagen. Ett prov på delarna kommer också imorgon. Sammanlagt kommer vi ha tre teoretiska prov och ett praktiskt. På onsdag antar jag att de resterande två teoriproven äger rum. Vi ska också, om jag nu inte har helt fel, torr öva utomhus. På torsdag ska vi ut och börja skjuta in vapnet och ha det praktiska provet. På fredag ska vi fortsätta skjuta och ha en daglig tillsyn av vapnet. Tyckte det lät jätteskönt med en daglig och inte en särskild tillsyn, vilket betyder mycket mer isärplockande och rengörande. Men det är ändå så många delar som ska bort att det kommer ändå bli mycket mer isärplockande mot vad vi är vana vid med AK5. Det är inte kul med vapenvård.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar