fredag 3 december 2010

Bågen är avslutad!

Då är man äntligen hemma igen efter en veckas utbildning!
Veckan började redan förra fredagen då det var pågång i vakten. Det var inte så jättekul, jag kände mig febrig och hängig, hade svårt för att sova under nätterna och till råga på allt var vaktofficern en riktig plåga.
Men veckan fortsatte, eller det blev måndag och en ny vecka började, rättare sagt. Det var väldigt spännande. Min ångest över Bågen hann aldrig sätta in riktigt, jag fattade aldrig hur kallt och eländigt vi skulle få. Och bra var väl det egentligen. Vi började med att åka ut till ön, en liten jordnötsformad ö i Stockholm som jag inte minns vad den heter, jag vet dock att jag aldrig tänker återvända dit! Plutonen delade in sig i två och vi bodde på varsin halva av ön. (En liten ö på 2km). På vår sida skulle vi få sova i en gammal kasern. Det var nog längesedan den var i bruk, ingen värme hade vi i stugan, snön som drogs in med oss smälte inte på golvet, så minusgrader hade vi.. Det var nästan lika kallt där inne som ute. Varannan timme var vi ute, antingen på patrull eller liggandes i en observationsplats. Att sitta stilla, i 20minusgrader och bara koncentrera sig på att glo på sitt område där det nästan inte händer nånting, det blir svinkallt. Så där höll vi på i 16timmar. Sedan var det dags för oss att sova i 8timmar. Underbara 8timmar måste jag säga! Synd var ju att det var så kallt där inne. Men jag hällde kokande vatten i min vattenflaska och hade den i sovsäcken, så det blev varmt och gott ändå.

Efter halva tiden bytte vi sida av ön, då var det våran tur att gå på spaning och attackera fienderna. Det var kul! Förutom att jag mådde riktigt skit och satt mycket eldpost i tälten. Vi avslutade övningen med plutonsstrid. Vilket var riktigt kul! Vi hade västar med sensorer på oss, så man visste när man blev träffad. Jag tyckte det gick riktigt bra för oss, tills min ammunition tog slut och jag dog.

Sammanfattningsvis måste jag säga att övningen var kul! Visst blev det jättekallt och det var jobbigt. Men det jag fått höra av andra var att detta var jobbigare än Baskerprovet. Det tyckte jag ju verkligen inte! Det fanns ingenting med Baskern som var kul! Den var enbart jobbig och förjävlig. Detta var kallt, men kul. Det absolut mest påfrestande var ju kylan. Men se, jag överlevde det också! Och veckan gick så mycket fortare än vad jag hade räknat med. Idag spenderade vi vår tid med vård av materiel och vapen. Nästa vecka bär det ut igen på övning med granatkastning och skjutning. Det kommer säkert bli jättekul, men det kommer bli så kallt och jag hade hellre sett att vi väntat med en veckas mellanrum. Men därefter blir det en veckas vakttjänst och sedan JULLEDIGT!

Men men, från det ena till det andra. Jag har ju också, bortsett från den vanliga vardagen, en till vardag på hemmaplan. Och just nu hålls det på att renovera kök! Så vi har ingen spis för tillfället. Så jag kom hem till en helg med Findus färdigrätter... Efter en kartong var jag fortfarande svinhungrig. Så ikväll kommer jag vara grinig och tycka att allt är skit och att hela min lilla värld rasar samman. För det finns väl ingenting bättre än god, hemmalagad mat? Efter snart 6månader i lumpen har jag upptäckt att mat och sömn är verkligen underskattat. Så med det vill jag bara säga att jag.. är hungrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar