måndag 23 januari 2012

Någonting jag vill dela med mig av

Jag kanske borde tycka att han är en skit. Förmodligen borde jag det. En idiot som bara super, är nästan konstant hög och som trånar efter andra kvinnor. Som försummar sina vänner och sin familj.
En riktig skithög helt enkelt! Och egentligen är inte det ord nog.
Men jag kan inte låta bli att tycka om honom! Tycker att han mest är underförstådd och jag skyller hans beteende på att han är så fruktansvärt olycklig. Han har gjort för många "fel" val i livet.
Tycker jag synd om honom? Nej. Absolut inte. Som sagt har han betett sig illa. Han har bara sig själv att skylla, för han är ju trots allt den som gjort alla de där valen. Men trots allt de så gillar jag honom. Nått så fruktansvärt mycket.

Författaren har verkligen lyckats med att fånga mitt intresse för hans karaktärer. Det var längesen som jag kände så mycket för en karaktär ur en bok. One day. En dag. Och jag älskar den! Jag har hört mycket gott om boken när den släpptes i... våras? somras? Då någon gång. Och den var verkligen bra. Jag kunde inte slita mig ifrån den, jag har nog aldrig läst en bok på sådan kort tid. Den var underbar. Det fanns stunder i den som jag bara ville lägga ifrån mig boken och börja grina. Det var en typisk romantisk tragedi (eller är tragedi ett för starkt ord?) drama då, en romantisk drama (eller tragedi) som jag inbillat mig att jag inte gillar längre. Det fanns stunder då jag fick påminna mig själv om att det bara är en bok, och att ingen av dem är verkliga. Den andra huvudkaraktären, hon var.. intressant, nästintill perfekt, samtidigt som hon var så misslyckad. Jag ville kunna identifiera mig med henne samtidigt som jag fasade för att bli som hon. Jag ville hata henne, fast hon egentligen var underbarast av de alla.

Och då kommer jag till filmen! Filmen som skulle vara så bra, som förmodligen är bra om jag inte hade läst boken först.. Filmerna brukar förstöra boken, och jag hade ganska stora förväntningar på filmen ändå. Men  nej, jag kunde knappt ge den en chans. En  del av mig skulle vilja se den innan jag läst boken, för att se om jag hade fått en annan uppfattning. Så se filmen och berätta för mig om den är bra eller inte. Läs sedan boken. Den var så oväntad! Och uppenbar på samma gång. Jag skulle kunna sitta här och komma på olika ord som beskriver hur mycket jag tycker om boken. Men filmen gjorde boken orättvisa. Jag tyckte inte alls om den. Boken innehöll så mycket intryck, det hände så mycket, så mycket att ta in och känna, som nog är svårt att få in under en 2 timmars film. Jag försöker få ut nånting bra ur filmen. Jag vill verkligen tycka om den. Men boken har förstört den.
Sist jag kände såhär för en bok, som jag kan dra mig minnes till, måste varit för "This charming man" eller "Lucy Sullivan is getting married". Då jag skrev långa, utförliga kommentarer och synpunkter till böckerna. Men då måste jag också medge att jag inte har läst särskilt mycket romaner sedan dess.. 


One day alltså. Eller En dag.





2 kommentarer: