söndag 8 januari 2012

Macarons

Det blev lite kakor till sist! Måste säga att dem var riktigt roliga att göra. Kändes som prinsesskakor med alla ljusa, glada färger. Dock blev resultatet inte som jag hoppades. Dem smakar bra, väldigt söta bakverk, men dem sprack i ugnen. Så dem ser inte så fina ut som dem hade kunnat gjort!
Men här kommer lite bilder och beskrivning hur jag gick till väga.

Ni hittar receptet här.
Jag började med att mala mandeln

Samtidigt som jag vispade äggvitor och socker till en fast marängsmet (som klarade upp-och-ned-provet!)



Här heller jag i en blandning av mald mandel och florsocker i marängsmeten
Efter att haft i karamellfärger spritsade jag ut smeten på plåtarna, nästa gång får klickarna bli mindre
Efter 12minuter i ugnen blev det kakor av dem! Som jag skrev tidigare är dem spruckna och det är väldigt synd. Men goda är dem!   

De rosa är hallonsmak, de gula citron och de gröna lime. Citronkrämen blev väldigt bra! Det blev den bästa, kakorna är ju så söta, så det bryts av fint mot den syrliga citronen. Fast jag hade mycket mer citron än vad som stod i receptet. Nästa gång ska jag se till att dem inte spricker!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar