söndag 8 januari 2012

Kakor, både med mjölk och mandel

Igår gjorde jag pannkakor till frukost. Har varit sugen på det hela veckan och det var så gott. Riktiga smöriga pannkakor. Jag hade varken grädde eller glass, men det gick bra med sylt och socker.. 
Då när jag åt mina sockrade pannkakor kom jag att tänka på när jag var liten och gick hos dagmamma. Hon gjorde alltid pannkakor ihoprullade med sylt inuti och socker strödde hon ovanpå rullarna. Socker och sylt är egentligen inte nödvändigt. Jag tänkte också på att pannkakor är en väldigt underskattad rätt. Det är en trevlig söndagsbrunch med familjen, det känns småbarnsfamilj. Försökte komma på när vi åt pannkakor hemma. Men mina föräldrar gjorde sällan pannkakor, jag kan nog inte komma på en endaste gång som jag kan plocka fram. Då åt vi mer våfflor. Det är också gott, men inte alls samma sak. Däremot gjorde min syster ofta pannkakor till oss två på helgerna, när vi var ensamma hemma, fast det kan inte stämma.. Eftersom vi inte var ensamma under helgerna, så det måste ha varit vardagar ändå. Det var väldigt gott i alla fall. Vi åt dem medan hon gräddade och jag fick alltid den första pannkakan, för det var alltid smörigast, och det var jättegott. 

Idag hade jag tänkt baka. Det var min tanke igår i alla fall. Jag gick och handlade ingredienserna för det, två gånger, men sen orkade jag inte stå och skålla och mala mandlar, vispa ägg och spritsa ut på plåt. Så jag tänkte baka idag! Sådana där franska mandelkakor som påminner om biskvier, i tre olika färger. Så jag hoppas dem blir goda och fina. 

1 kommentar:

  1. Pappa gjorde mycket pannkakor när vi var små, på helgerna. Sedan vet jag att jag gjorde pannkakor ofta till oss, det borde ha varit på helgerna men det kan det inte ha varit... Eller kanske, lov kanske det var eftersom vi var själv hemma.

    SvaraRadera