onsdag 13 april 2011

Veckan under natten

Efter nästan sju timmars sömn, dagtid, är det snart dags att kliva in i vaktens lokaler igen, för ännu en natt. Den föregångna natten blev väldigt behaglig då jag inte hade så mycket att göra. Åkte på en patrull, vilket var alldeles lagom. Satt två LC pass som jag spenderade med Jonas Gardells bok "Jenny". Har aldrig läst någonting med honom innan, men blev tipsad om boken. Den var bra, det var den. Perfekt att läsa under nätterna då den var mycket lättläst. Den var hemsk och sorglig, men samtidigt ville jag inte lägga ifrån mig boken.
Men det räcker med en sorglig bok för ett tag. Var precis på biblioteket och lånade två mycket lättsinniga böcker. Sitter man nattpass så ska en bok varken vara sorglig eller läskig (eftersom vi går på patruller mitt i mörka natten), den ska vara lättläst och en typisk good feel-bok. Och spännande! Då har man den bästa vakten-nattpass-boken.
Hur som helst kommer jag inte få det lika lugnt och behagligt denna natt. För rättvisans skull kommer schemat vara fullspäckat med patruller och LC pass. Men måste ändå påstå att det är rätt skönt att sitta natt, det är så lugnt, skönt på nått sätt. Men det har ju sina nackdelar med mindre sömn, oregelbunda måltider, vätskebrist och illamående.

1 kommentar: