fredag 29 april 2011

Stridsrapport

Strid i två dygn. Fält. Ansisktscamo, mörkerstrid, stridsställningar, eldpost och patrull.
Vi stred mot LSS. Min pluton på 41st mot ett kompani på 180st. Som alltid är strid kul, det händer saker, oväntade som väntade saker. Det är spännande! Nackdelen är väl just... fält. Vi har haft två veckor ute i fält nu, dock med helgens lediga mellanrum. Nästa vecka kommer vi förmodligen åka ut igen, återigen strid mot samma förband. Men det är kul. Tar vi bort ansiktsfärgen som stramar åt och aldrig tvättas bort på x-antal dygn, patrullerna och sömnbristen så är det kanon.

Vi började med väldigt lite, det blev en slapp dag såhär i efterhand. Även om det hela tiden var spänt eftersom vi inte visste vad som skulle ske. Men den dagen blev det som sagt inte så mycket spännande som hände. Fick sova max 4timmar, mitt i natten skulle jag upp på patrull och även sitta eldpost. Eldposten är helt ok, man får ju ändå sitta "inomhus" (i värmen från kaminen i tältet, motsvarar inomhus). Men patrullerna är träliga. På med kläder och stridsutrustning mitt i natten, sitta i kylan och observera. Mycket sällan händer det någonting på dessa patruller.

Dagen efter blev det lite mer fart. Vi skulle göra ett eldöverfall. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det, men jag är trött och väljer att hålla mig kort. På en grupp om sex stycken tog vi stridsställning, 15-20 meter in i skogen från en väg. I uppgift att slå ut motståndarnas lastbil. Sammanlagt låg vi där i fyra timmar. Jag kan inte klaga på det, det var varmt väder, jag frös aldrig trots att jag låg på marken. Men där låg vi, bara observerade mot en väg i fyra timmar. Fienderna åkte fram och tillbaka några gånger på vägen framför oss, utan att se oss. Två av fienderna befann sig på andra sidan vägen, i stort sett hela tiden, utan att upptäcka oss. Jag kan lova att hjärtat bankade när dem blev avsläppta bara dessa metrar framför oss. Lite smått orolig över att det var på våran sida av vägen dem skulle mot, att vi skulle bli upptäckta och dödade. Dem är ju faktiskt fler än oss. Fast det inte är på riktigt så vill man ju inte bli dödad, även om det är på låtsas. Men dem upptäckte oss inte, vi hade fått order om att inte öppna eld mot dem. Det var inte vårt mål, det skulle bara avslöja oss. Men känslan är rätt häftig när det kommer stridsfordon körandes på vägen, med KSP-skyttar på taken, utan att upptäcka oss som ligger i anläggning i skogen.
Till slut fick vi uppgifter om att lastbilen skulle komma körandes förbi oss. Vi fick då order om att öppna eld, slå ut lastbilen. Och det är exakt det vi gör! Två fordon, en pickup och en lastbil slår vi ut. Ca: 20 soldater dör. Det var ett mycket lyckat eldöverfall, mycket lyckat. Vi var ju faktiskt bara sex stycken.
Men då får vi ju de resterande, de som överlevde, efter oss. Det slutar ganska fort med att tre av oss dör, 50%. Jag var en av dem. MEN vi slog ut deras lastbil! Jag är fortfarande oerhört nöjd.

Kvällen samma dag blev det mörkerstrid. Finns inte så mycket att säga om det, vi skulle störa motståndarna. 3:00 var vi åter på förläggningen, fick sova 5timmar därefter. UNDERBARA TIMMAR!
Sedan var det hemfärd, och ja, de var det. I det stora hela. Vet inte om det blev sådär jättekortfattat. Men oj vad lite sömn vi fått. Oj vad skönt det ska bli att få sova, om max en timme. Tänkte kliva upp runt 8:00 i morgon, för att hinna med bussen till Norrköping vid 10:00. Det blir först att sommarshoppa, därefter inhandla mat. Sen blir det en trevlig kväll med god mat, trevligt sällskap och en majbrasa. Mycket trevligt ska det bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar