söndag 24 april 2011

Mat på ett lite mer spännande sätt

För att vara en överlevnadsvecka fick vi rätt bra med mat. ISO-mat som kördes ut till oss, lagad mat i portionsförpackningar. Även om det inte är någon gourmet middag så var det helt klart bättre än frystorkat. Den sista middagen gjorde vi på ett lite annorlunda sätt; vi slaktade kaniner. Det var spännande, någonting som jag aldrig trodde jag skulle göra i mitt liv. Vi fick 20 levande kaniner. Lyckligtvis följde det med en slaktare som dödade dem. Allt efter det fick vi göra. Självklart stack det i ögonen när man dödade de små lurviga djuren, men sen kopplade jag bara bort allt de där. Det var inte längre en söt litet sällskapsdjur som hängde upp och ner uppbunden i bakbenen, det var föda. Först visade slaktaren hur vi skulle flå djuret, sedan fick vi vara två på en kanin. Det var enklare och gick fortare än vad jag hade förväntat mig. Slutligen smakade inte köttet speciellt bra, med tanke på förutsättningarna vi hade att laga till det. Men jag skulle vilja testa att äta kanin ute, riktigt tillagat.

Solen skiner och de vore synd om jag inte gick ut. Så det är precis vad jag ska göra nu, ut och lägga mig i solen innan jag måste hoppa in i duschen. Idag blir det påskmiddag med familjen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar