måndag 5 september 2011

Ugnsbakad pangasiusfilé med fetaost och chili

Jag har precis ätit middag. Idag blev det fisk, pangasiusfilé. En mycket god fisk, efter att ha läst ett 50-tal olika recept bestämde jag mig för att mixa lite och ta det jag har i kylen. Fisken blev jättegod! Ugnsbakad fisk, och konsistensen blev helt perfekt. Det var som den smälte i munnen. Så här kommer receptet! 

Ugnsbakad pangasiusfilé med fetaost och chili

  • pangasiusfilé
  • olivolja
  • lime
  • chilikrydda
  • vitlök
  • salt
  • peppar
  • färska tomater
  • fetaost
  • smör
Jag lade en tinad filé på folie i en ugnssäker form. (Ringla först olivoljan på folien). Krydda fisken med droppar av lime, chilikrydda, riven vitlök, salt och peppar. Skiva tomat och lägg på fisken, smula över fetaosten och avsluta med skivad smör överst. Slå in fisken i folien och in i ugnen på 200grader i 40minuter. 

Till det hade jag en sås, baserad på gräddfil som är kall. 
Såhär ser den ut direkt efter ugnen


  • gräddfil
  • thai chilisås
  • chilikrydda
  • fetaost
Enkelt och behändigt rörde jag ner chilikrydda, chilisås och fetaost i gräddfilen. Lät stå en stund i kylen och serverade till fisken med kokt potatis och en sallad. Det blev gott, och som sagt, det jag hade i kylen.


Jag hade tänkt slå två flugor i en smäll och tänkte att det kanske underlättade för mig imorgon. (För så kul är det inte att komma hem, laga middag, äta, kolla lite på tv och sedan sova. Så nu ska jag avsluta min köttfärslåda med potatismos, blir den god får den en plats här också.

  

1 kommentar: