torsdag 30 augusti 2012

Vågar jag säga att det börjar bli höst?

Har haft en underbart stillsam, skön och avkopplande kväll. Jag har till och med tagit hand om min diskhög i "köket". Kanske är det lite extra härligt med vetskapen om att det är fredag imorgon. Torsdagar brukar kunna vara lite härligare av den orsaken.
Men vet ni vad! Det börjar bli höst. Det börjar kännas så i alla fall. Det är kallt och rått på mornar och kvällar (i regel) och även när solen är framme kan man känna kalla vindpustar, och då är vi ändå bara inne i slutet av augusti. Jag hoppas fortfarande på att det ska vända och bli en härlig sensommar.
I vilket fall tycker jag att det är så mysigt när årstiderna träder fram. Även fast det är gröna löv och blommor så tycker jag att det känns lite höstlikt. Så lite smått börjar jag fantisera om höstkläder, har till och med börjat tänka på vinterkappa, och inredning. Jag har kommit på mig själv med att jag nästan tycker att det är lite roligare med inredning än med kläder. Jag har börjar fundera över hur jag ska piffa till min lägenhet, det har i stort varit orört i ett år nu. Jag tänker höstgardiner, höstlika sängkläder och kanske till och med ett nytt överkast. Kanske att jag skulle byta ut lila och blått som nu har varit dominant här hemma. Men jag tänker också ljust. Tror det lätt kan bli för mörkt om jag drar in för mycket höstfärger till mina mörka svart-bruna möbler. Så jag kollar runt på ljusa gardiner. Kanske en väggbokhylla (nu när jag har köpt in så ofantligt mycket böcker) och en helkroppsspegel. Börjar bli trött på att inte få nått helhetsintryck när jag har klätt mig. Och nya krukväxter! Jag har inte lyckats hålla nån blomma vid liv, förutom en hårdhudad, taggig blomma som hängt med ett tag. Annars är jag jätteduktig på att antingen dränka eller torka ut växterna. Köpte nyligen en fin fikus som jag kan säga hejdå till nu. Vilken växt kan jag ha som jag faktiskt lyckas sköta?!
Jag fick ett samtal idag från nån som inte kunde presentera sig, eller så uppfattade jag det inte, som ville att jag skull byta elbolag och påstod att jag hade fyllt i nån enkät för att få byta. Jag borde veta om jag har fyllt i en sådan enkät och var väl inte allt för road av det hela. Jag smet ifrån samtalet och han ringde ju aldrig upp igen.

I helgen får det nog bli ett gäng vaniljdrömmar! Blev tipsad om lavendeldrömmar som jag blev så sugen på. Så vi får se vad jag lyckas koka ihop! Kom gärna på fika! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar