måndag 14 maj 2012

...och det var blodstänk i hela köket

Jag gjorde en jättegod soppa idag till middag. Jag har sen många år tillbaka velat introducera soppa till matbordet. Det har inte varit särskilt vanligt hos oss. Så jag hade nu tänkt att börja med det. Idag gjorde jag en jättegod asiatisk soppa. Det var med kyckling, morötter, purjolök, ingefära, lime, sambal oelek och kokosmjölk. Den blev jättegod! Och så ett gott vitt bröd som jag hade till. Jag hade tänkt ta ett fint fotografi och dokumentera soppan, men det hände en liten sak som gjorde att jag glömde bort det helt enkelt. Det var otroligt klantigt men jag tänker berätta om det i alla fall.
Jag skulle skära moroten i väldigt tunna skivor. Och mina knivar är väldigt slöa. Så jag.. hade ett litet problem med att sätta kniven i moroten kan jag nog säga. För det var i fingret som kniven skar istället. Det blev ganska ytligt, så det var ingen fara. Men det gjorde så fruktansvärt ont! Då detta har hänt innan har det inte gjort ont direkt utan det blöder lite och efter en stund gör det förfärligt ont. Men det här gjorde så fruktansvärt ont, nästan som att jag hade klämt mig. Så i samma stund som jag slinter så börjar jag skaka handen och liksom hoppa lite på stället, lite så som när man har klämt sig. Men det här resulterade i att precis hela köket blev blodstänkt. Golv, väggar, köksskåp, fönster, tak, jag allt! Det var jätteäckligt och ganska jobbigt att få bort fläckarna från taket eftersom jag inte når upp. Och jag som inte tål att se blod föreställde mig hur jag hade skurit bort halva fingertoppen. Men det var som sagt ytligt. Jag kom då att tänka på när jag var 14 och skulle ta bort en leverfläck hos läkaren och han sa att jag är i alla fall frisk, för att jag blöder så mycket. Otroligt klantigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar