lördag 19 maj 2012

Finhelg med helstekt kyckling!

Ikväll blir det extra roligt med middag då det står helstekt kyckling med rostad potatis, sås och ångkokade morötter på menyn. Det vattnas i munnen när jag tänker på det och jag hoppas innerligt att det blir så bra som jag förväntar mig. Jag har gjort helstekt kyckling en gång innan och det blev en succé. Men då fyllde jag den med olika frukter och kryddade med kanel och nejlikor. Den blev väldigt jul-betonad. I slutet av maj vill jag ha en mer somrig kyckling så idag fyllde jag den med en citron och kryddade med rosmarin, timjan, chili och självfallet salt och peppar. Jag tror det blir bra.

Igår gjorde jag en paj med den godast fyllningen som man kan göra en paj på, RABARBER! Rabarber är så himmelskt gott, det är nog någonting som jag aldrig kommer tröttna på. Jag gjorde först ett pajskal med smör, vetemjöl och havregryn. Inget socker för det kommer bli så sött ändå. Det jag kommer göra annorlunda nästa gång är att tillsätta lite vaniljsocker. Tror det skulle göra sig gott. Sen tryckte jag ut degen i en pajform och förgräddade i 12minuter. Medan skalet stod i ugnen gjorde jag en kompott av rabarbern; jag smälte drygt en deciliter socker med rabarbern på svag värme tills allt hade smällt ihop till en kompott som jag sedan fyllde pajskalet med. Det blir en så vacker rosa färg.
Sen vispar jag ihop en maräng som jag vispar i 10-20 minuter. Nog närmare 20minuter. Sen på med marängen över kompotten och in i ungen tills marängen fått fin färg.
Så UNDERBART GOTT! Den blev verkligen över förväntan. Det blev verkligen en fin kontrast mellan sött och surt. Marängen var perfekt, fluffig och inte alls hård som jag fasade över.
Jag åt upp nästan hela pajen igår men en liten bit har jag sparat som ska få bli en fin avslutning på min förhoppningsvis utsökta middag. Jag är lite nervös över kyckling, så håll tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar