måndag 23 juli 2012

Tant Gredelin

Äntligen har jag varit på Café Tant Gredelin i Enköping. Har hört så gott om det och det ligger så pittoreskt i ett gammalt rosa hus, som förvisso håller på att förfalla. Miljön därinne var verkligen så som jag hade tänkt mig. Det var himmelsblå väggar. Allting, så som  stolar, koppar, bord, ingenting var den andre lik. Det kändes väldigt hemtrevligt och välkomnande. Personalen var trevlig, vilket alltid är ett stort plus. Det var en miljö som passar mig fint i smaken, även fast jag själv hade gjort det annorlunda
När jag kollade runt i caféet så hittade jag en hylla med olika böcker som prydde väggen. Av dem böckerna fanns Elsa Beskows "Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin. Det var verkligen pricken över i:et.  
Nu över till det kanske viktigaste, godsakerna. Dem hade både sallader, mackor som låg framme i montrar. Disken var prydd med tårtfat med ett bra sortiment av olika småkakor, pajer och bullar. Det var väldigt fint. Jag beställde en kopp choklad med grädde och en kaka som såg himmelskt god ut. Hallonkaka med kokos och vit choklad. Den såg så god ut att jag  ignorerade tanken att jag egentligen inte är så förtjust i kokos, och tänkte att kanske har jag börjat gilla kokos. 
Den var jättebra bakad. När dem kom ut med den till mitt runda bord med korgfåtöljer, så hade dem värmt den, bara en aning, så att den var alldeles ljummen. Till det serverades en klick (ganska så stor klick) grädde. Den var saftig och sockerkakan var alldeles perfekt i konsistensen, inte för saftig och inte för torr. Lagom. Men tyvärr upptäckte jag att kokosen var lika otäck som den brukar vara. Jag åt upp den med god aptit, men jag skulle inte beställa nånting med kokos i igen. 
Chokladen var god. Den var inte sådär himmelskt god som jag hade hoppats på, men den var fortfarande jättegod. Den var hemmagjord, vilket är en självklarhet egentligen men det är inte allt för ofta man får hemmagjord choklad på fik tycker jag. Jag kunde inte låta bli att jämföra den med Café Magnifik´s choklad som jag är så förälskad i, och jag måste säga att i det stora hela, om man tar hänsyn till smak, temperatur och kopp, så måste nog Café Magnifik´s choklad vinna med en vis marginal. 
Mycket trevligt var det och jag kan absolut rekommendera det! 


Det jag blev himla förvånad över var hur mycket folk som fikade! Det gjorde mig alldeles varm att se hur mycket folk som faktiskt gör det, även fast det är måndag och en mycket regnig sådan dessutom. 
Men jag var nog inte mitt bästa jag idag. Jag vaknade vid 9.00, och efter att ha pratat med min syster så kände jag mig pigg och sugen på att ta tag i den här dagen. Tyvärr försvann all min energi medan jag satt på fiket och verkligen slappnade av. Så jag kunde inte riktigt njuta av min bok utan ville helst bara sova. Det har väl inte blivit allt för mycket sömn för mig i helgen, mycket dumt egentligen för jag gillar inte att vakna upp en måndag och känna mig sliten och energilös. Men det har varit en mycket bra helg, så jag får ha överseende med min trötthet idag. 
Nu tänker jag faktiskt lägga mig ner och sova ett litet tag, sen är det dags att förbereda för min pizza som jag ska göra ikväll! Jag hade tänkt ha en myskväll i fredags med pizza och lite snacks till kvällen. Det blev istället en trevlig dag på stan med en kompis på ett fik. Så när jag kom hem vid 21.00 hade jag inte alls någon lust med att laga pizza längre. Lördagen var likadan, och igår var jag mest död. Så idag blir det en förskjuten pizza-fredag! Och jag ser jättemycket fram emot att få baka den, det brukar för det mesta vara mer än halva nöjet. Så jag ska snart börja förbereda med tomatsåsen som sedan ska svalna innan den läggs på pizzan. Men först en liten tupplur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar