måndag 9 juli 2012

Somrig jordgubbstårta med en syrlig twist

Det fick bli en tidig morgon idag då jag skulle upp och handla. Jätteskönt att komma till affären och se parkeringen nästintill tom! Det händer aldrig, förutom en måndag klockan 9. Jag fick gå i tre olika affärer för att hitta det jag skulle, sen har jag bakat precis hela eftermiddagen! (Förutom 20 minuter då jag tog en tupplur). Jag har haft en riktig egoboost dag, då jag har gjort precis som jag vill. Så jag tyckte det passade bra med en bakdag. Det har varit jätteskönt.
Men nu till min tårta. Det är värt att tillägga att allting är hembakat på den. Jag gjorde egen sockerkaksbotten, vilket jag aldrig har gjort innan dem få gångerna jag har bakat en gräddtårta. (Tänkte på det medan jag kletade ut grädden, att jag har nog gjort en riktig gräddtårta två-tre gånger innan, jag är inte så jätteförtjust i grädde).
I tårtan gömmer det sig limecurd, grädde och skivade jordgubbar. Även limecurden gjorde jag själv och oj så god den blev! Den skulle handröras hela tiden medan den värmdes över ett vattenbad, tills den tjocknade. Det tog tid kan jag säga, ett par gånger drabbades jag av paniken att det här kommer inte tjockna. Men det gjorde den til slut och den blev supergod. Den innehåller bara lime, socker, ägg och smör.
Sen har jag varvat detta med grädde och jordgubbar med fyra delar sockerkaksbotten, så den är hög, väldigt charmigt. Jag har aldrig gjort egen sockerkaksbotten innan på grund av att den ska bli torr, tråkig och att det ska vara komplicerat. Komplicerat var det inte, jag har inte smakat den ännu men smeten var supergod. Men när jag tryckte lite på kakan så smattrade den lite, lite som luftbubblor som trycks ihop. Så den lät saftig, jag hoppas den är saftig.
Jag är jättespänd på att smaka tårtan. Jag är lite rädd att jag kan ha tagit för mycket grädde och curd i den, jag blev lite för girig när jag klickade på allting. Men det värsta jag vet är när en tårta är för torr.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om denna tårta (som jag inte ens har smakat än) men jag ska sammanfatta det här med att jag är nöjd med hur den ser ut. Det var jag inte medan jag höll på att spritsa ut grädden, för det var svårt att få det jämt. Men ju mer jag kollar på den ju finare tycker jag att den är, nu tycker jag att den är jättefin! Jag hoppas den smakar minst lika bra.

Efter mitt tårtbak, och efter att jag hade tagit tag i disken fortsatte jag min dag med tacos, i mängder ska jag säga. Jag har inte lärt mig att laga mat till en person. Det var så gott! Det fick avslutas med en bakelse till efterrätt och en promenad.
Kvällen har jag spenderat med två koppar te och lite lägenhetsletande. Det är inte klokt vilka fina lägenheter det finns. Hittade en underbar lägenhet i centrala Enköping som skulle passa mig perfekt! Och slår man ut en vägg så får jag det där stora underbara köket som jag drömmer om.
Det har varit en skön dag, imorgon väntar jag besök, det blir också trevligt.

Godnatt!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar